Nuorten SM-kilpailut hiihdettiin Valkeakoskella

12.3.2023

Seuran parhaasta tuloksesta vastasi Eveliina Hakala, joka hiihti sunnuntain vapaan 10 kilometrillä sijalle 14. Parhaimmillaan väliajoissa 5 kilometrin kohdalla Eveliina oli sijalla 10. Voiton vei Kangasalan Kisan Hanni Koski, johon eroa tuli lähes kaksi ja puoli minuuttia.

Sunnuntain kisaan Valkeakosken maastot tarjoilivat parastaan: rata oli erinomaisessa kunnossa ja vaati hyvän kunnon lisäksi myös laskutaitoa. Lisäksi kisa käytiin upeassa aurinkoisessa säässä pikkupakkasessa.

M17-sarjassa Joel Seppälä oli 40. , Kalle Kulju 52.  ja Topias Ollikka 54. Sarja oli osallistujamäärältään runsaslukuisin, kun tuloksen sai 62 kilpailijaa.  N20-sarjan Riina Alarotu oli 36. M23-sarjassa Taavi Nyström oli 30.

Lauantain perinteisen 10 kilometrin kisassa niinikään eniten osallistujia oli M17-sarjassa, jossa Joel Seppälä oli 34. Muissa sarjoissa seuran hiihtäjien sijoitukset olivat: Riina Alarotu N20 (28.), Jukka Vähävihu M23 (22.) ja Lauri Vähävihu M23 (23.)

Perjantain perinteisen hiihtotavan parisprintissä Joel Seppälän ja Kalle Kuljun yhteenlaskettu karsinta-aika riitti M18-sarjan finaaliin, jossa tuloksena oli 14. sija. N16-sarjassa Salla Lehtonen ja Anna Vähävihu olivat harmilliset ensimmäiset karsiutujat finaalista vain kahden sekunnin aikaerolla. M16-pojissa Olli Seppälä ja Vilho Peltotalo olivat karsinnan 18. Finaalipaikka jäi noin kuuden sekunnin päähän. Kaikki parisprinttijoukkueet olivat vielä nuoria sarjoihinsa, joten näillä hiihtäjillä on ensi vuonna vielä mahdollista osallistua samoihin sarjoihin.

Parisprinttiin Valkeakoskella oli laadittu varsin rankka rata, jossa oli nousua  laskettelurinnettä ylös. Parisprinttien finaaleissa tulikin varsin isoja eroja.

Yhteensä seura sai SM-kisojen lähtöviivalle 12 urheilijaa. Jonkin verran seuran panokseen vaikutti harmillisesti sairastelut. Pikku hiljaa katsetta aletaankin kääntää jo kohti seuraavaa harjoittelukautta.

Eveliina Hakala
Joel Seppälä