Seuran historiaa

Hämeenlinnan Hiihtoseuran perustaminen 1920-luvulla

Hämeenlinnan Hiihtoseuran toiminta sai alkunsa Hämeen Sanomien yleisönosastokirjoituksesta. Nimimerkki Hiihtäjä kirjoitti nimittäin 27.11.1924 kirjoituksen, jossa kutsui hämeenlinnalaisia mukaan:

"Siihen kansallisurheilumme voittokulkuun, joka viime vuosina on ollut havaittavissa kaikkialla maassamme. Hiihto on saavuttanut helsinkiläisten keskuudessa suuren suosion ja jos vertaamme oman kaupunkimme oloja edelliseen, on meillä mitä ihanteellisimmat mahdollisuudet tämän maksuttoman huvin harrastamiseen. On perustettava hiihtoseura, jonka ohjelmaan rinnan hiihdon kanssa tulisi kuulumaan mäenlasku suksilla ja kelkoilla."

Yleisönosastokirjoitus herätti innostusta ja seuran perustava kokous pidettiin jo joulukuun 2. päivä vuonna 1924.

Mäkihypyn aikakausi

Viiden ensimmäisen vuosikymmenen aikana mäkihyppy näytteli seuran toiminnassa keskeistä osaa.  Ensimmäinen Ahveniston hyppyrimäki saatiin valmiiksi vain neljä kuukautta seuran perustamisesta. Tapahtumasta uutisoitiin maaliskuussa vuonna 1925:

"Herrat Palmroos ja Elo antoivat ensimmäiset hyppynäytöt mäessä 17.3. klo 3.15. Herrojen näytöt kantoivat 22,5 ja 21,5 metriä. Yleisöäkin oli paikalla kohtalaisesti."

Loppiaisena 1926 pidettiin mäen vihkiäiskilpailut, jotka olivatkin talven huipputapahtuma koko kaupungissa. Katsojia vihkiäiskilpailuissa oli peräti 2000.

Tilaisuuteen lähdettiin kulkueena kauppatorilta torvisoittokunnan tahdissa, mutta musiikki loppui kesken matkan torvien jäädyttyä kymmenen asteen pakkasessa.

1950-luvun lopulla kaupunki hyväksyi alustavan suunnitelman 70 metrin hyppyrimäestä.  Myöhemmin Ahveniston suurmäki saatiin valmiiksi vuonna 1968 ja vihkiäiskilpailuiksi seura sai järjestettäväkseen pienen mäen SM-kilpailut.

Maastohiihdon ja ampumahiihdon suurtapahtumat

Maastohiihdon uusi suurtapahtuma vuodesta 1945 alkaen oli Hämeen Viesti, joka hiihdettiin alussa viisimiehisin joukkuein Hämeenlinnasta Tampereelle.  Ensimmäisen Hämeen viestin lähtö tapahtui Hämeenlinnan kauppatorilta, jossa maaherra Sigurd Mattsson ampui lähtölaukauksen.

Vuonna 1960 seuran sääntöihin lisättiin ampumahiihto. Vauhti Hämeenlinnan Hiihtoseurassa oli kova, sillä jo vuonna 1962 seura järjesti ampumahiihdon MM-kisat. Toisetkin ampumahiihdon MM-kisat järjestettiin vuonna 1971.

Myös maastohiihdossa kilpailutoiminta oli vireää. Esimerkiksi vuonna 1964 järjestetyissä ensimmäisissä puistohiihdoissa oli mukana useita huippunimiä ja parisentuhatta katsojaa.

1970-luvulla hiihdettiin ensimmäinen Finlandia-hiihto, jonka järjestelyissä Hiihtoseuralla oli suuri vastuu. Monen seuran yhteisenä ponnistuksena Finlandia-hiihdosta kasvoi todellinen massatapahtuma.

1980-luvulla toiminta vilkastui ja varsinkin nuorten sarjoissa aktiivisesti kilpailevia urheilijoita oli paljon. Toiminnan kruunasi 1989 järjestetyt yleisen sarjan SM-hiihdot Ahveniston moottoriradalla.

Keskittyminen maastohiihtovalmennukseen

Seura jättäytyi 1990-luvulla Finlandia-hiihdon organisaatiosta pois ja on viime vuosikymmenet keskittynyt maastohiihdon valmennustoiminnan ja seuratoiminnan kehittämiseen. Tänä päivänä Hämeenlinnan Hiihtoseuran toiminta on ympärivuotista, monipuolista ja aktiivista. Seurassa on noin 200 jäsentä.

Lisäksi on keskitytty paikallisten hiihto-olosuhteiden kehittämiseen yhteistyössä Hämeenlinnan kaupungin ja muiden lumilajiseurojen kanssa. Tästä konkreettisena esimerkkinä on mm. talvella 2021 aloitetettu säilölumen varastointi, jonka myötä hiihtokautta on päästy aloittamaan hyvissä ajoin loppusyksystä.

Naisten edustusjoukkueen menestys

Erityisesti seuran naisten edustusjoukkueen erinomainen menestys kansallisella ja kansainvälisellä tasolla 2010-luvulla ja 2020-luvun alkupuolella lisäsi Hiihtoseuran ja Hämeenlinnan näkyvyyttä ja tunnettavuutta.

SM-viestin hopeamitalistit Maija Hakala, Anni Kainulainen ja Laura Mononen Taivalkoskella 2021 (10. SM-viestimitali).

Terhi Pollari, Laura Mononen, Maija Hakala ja Anni Kainulainen
Kuva: Juho Sihvola

SM-viestikulta, Imatra 2012

100-vuotisjuhlat vuonna 2024

Seura kuuluu Suomen Hiihtoliittoon. Hiihtoliiton valtakunnallisessa seuraluokittelussa 2000-luvun puolella Hämeenlinnan Hiihtoseura on useasti rankattu 20. parhaan hiihtoseuran joukkoon Suomessa vertailussa olleen yli 300 hiihtoseuran joukossa.

Myös vireä junnu- ja nuorisovalmennus on tuottanut tulosta. Esimerkiksi vuoden 2022 Hopeasommassa Hämeenlinnan Hiihtoseura sijoittui seurojen välisessä pistekilpailussa kolmanneksi.

Seuratoiminta perustuu pitkälti yhdessä tekemiseen. Varoja lasten ja nuorten toiminnan rahoittamiseksi kerätään yhteisillä talkoilla.

Vuonna 2024 Hämeenlinnan Hiihtoseura täyttää 100 vuotta. Satavuotias aikoo juhlia vireästi sekä jatkaa ja kehittää toimintaansa tuorein ajatuksin ja luistavin suksin myös tulevaisuudessa!

Suomen Cupin viestin voitto Vuokatti 2020

Suomen Cupin viestin voitto Vantaa 2020