Mitalisadetta piirinmestaruushiihdoista

19.2.2023

Viikonloppuna hiihdettiin kaksi Hämeen piirinmestaruuskilpailua: Lauantaina Hämeenlinnan Hiihtoseuran järjestämänä vapaan hiihtotavan sprintti ja sunnuntaina Valkeakosken Hakan järjestämänä perinteisen väliaikalähdöt. Molemmat olivat myös avoimia kansallisia kilpailuja sekä KristaCupin osakilpailuja.

Hämeenlinnan Hiihtoseurasta molempina päivinä piirinmestareiksi hiihtivät Juho Seppälä (M12), Sisu Lehtonen (M13) sekä ylivoimaista kulkua esittänyt Venla Mennala (N14).

Sprintissä miesten yleisen sarjan niin ikään ylivoimainen voittaja oli Tino Stenman Ylöjärven Ryhdistä. Kalle Kulju sprinttasi pm-hopeaa.

Sonja Hakala ja Riina Alarotu hiihtivät puolestaan kaksoisvoittoon sprintissä N20/NYL-sarjassa.

Piirinmestaruuspronssia hiihti M16-sarjassa Vilho Peltotalo sekä M12-sarjassa Oiva Kumpuvaara, joka hävisi hopeamitalin vain sekunnin kymmenyksellä. Hopeaa tulikin Oivalle sitten sunnuntain perinteisen hiihtotavan kisassa.

Valkeakosken perinteisen kilpailut olivat seuralle menestyksekkäät. Kaartaman perheessä oli mitalikahvien paikka, kun veljekset hiihtivät peräti kolme kultamitalia: Aaro (M7), Lauri (M10) ja Leevi (M11).  Myös Seppälöillä matkattiin kotiin kolmen kultamitan kanssa, kun Juhon voiton lisäksi varsin ylivoimaiseen voittoon hiihti isoveli Olli Seppälä (M15) ja kultaa sai myös Enni Seppälä (N45).

Miesten yleisessä sarjassa juhlittiin myös pm-mitaleita, kun Jukka Vähävihu voitti 10 kilometrin kilpailun ja Lauri Vähävihu tuli kolmanneksi. Eroa veljesten välille jäi 33 sekuntia.

N16-sarjassa seuraan saatiin kaksoisvoitto, kun Anna Vähävihu voitti ja Salla Lehtonen hiihti toiseksi. Hopeaa hiihti myös Riina Alarotu (N20), ja M55-sarjassa voiton vei Pasi Rangell.

Junnuista ja nuorista Liina Lapinniemi (N8), Elsa Blomberg (N11) sekä Topias Ollikka (M16) saivat hopeaa ja Minea Lehtiö (N13) pronssia. N13-sarjassa seuralla olikin hyvä edustus, kun Minean lisäksi kilpailussa oli mukana myös Aino Rokkanen, Aino Blomberg ja Sylvi Kaartama.

Nuoret osoittivat hyvää kuntoa ajatellen tulevia kauden pääkilpailuja. Tulevina viikkoina hiihdetään sekä Hopeasomman loppukilpailut että nuorten SM-kilpailut.

N13-sarjan tytöt hyppäävät iloisina kisan jälkeen.
Sylvi Kaartama, Aino Rokkanen ja Aino Blomberg Valkeakosken kilpailussa
M12-sarjan sprintin palkintojenjako