Hiihtoseuralla hieno Hopeasompakisaviikonloppu Lahdessa — menestys huipentui N 14 -tyttöjen viestikultaan

5.3.2023

Hopeasompakilpailut huipentuivat Lahdessa sunnuntaina maastohiihdon osalta viestikilpailuihin N/M 14- ja 16 -sarjoissa. Hiihtoseuralla oli kilpailussa yhteensä kuusi joukkuetta, joista N 14 -sarjan tytöillä oli puolustettavanaan viime vuoden voitto Taivalkosken kisoista.

N 14 -sarjan viesti oli erittäin tasainen ja jännittävä. Hiihtoseuran ykkösjoukkueen Alma Peltotalon avausosuus sujui varmasti, ja ensimmäiseen vaihtoon Alma toi seuran neljäntenä vain viitisen sekuntia avausosuuden nopeimman joukkueen Joensuun Katajan ykkösen perässä. Toisen osuuden Minea Lehtiö onnistui myös hienosti osuudellaan ja piti joukkueen sijoituksen niin ikään neljäntenä Joensuun Katajan vaihtaessa ankkuriosuudelle vajaat 15 sekuntia ennen Hiihtoseuraa. Viestin ankkurina Venla Mennala tavoitti heti alkumatkasta tasaisesti kärkijoukkuetta, nousi viestin keulaan ja sai tehtyä eroa takana tuleviin joukkueisiin niin, että loppusuoralla oli jo aikaa heilutella seuran lippua. Näin viime talven viestikulta uusittiin ja samalla Venlasta tuli Hopeasompa 2023 -kisojen triplamestari.

N 14 -sarjan kultamitalistit Minea, Venla ja Alma Kuva HS23/Touho Häkkinen

Tytöt voittivat viestikullan 6,1 sekunnin erolla hopealle sijoittuneeseen Joensuun Katajan joukkueeseen. Pronssille ylsi Espoon Hiihtoseuran 1.  joukkue 17,8 sekuntia Hiihtoseuran takana.

Myös muut Hiihtoseuran viestijoukkueet onnistuivat hyvin. M 14 -sarjan ykkösjoukkue Oiva Kumpuvaara, Juho Seppälä ja Sisu Lehtonen sijoittui yhdenneksitoista jääden harmittavasti vajaan sekunnin palkintosijasta. Viesteissä palkittiin kymmenen nopeinta joukkuetta. M 16 -sarjan joukkeen Vilho Peltotalon, Topias Ollikan ja Olli Seppälän suoritus oikeutti kahdenteentoista sijaan. Pääsy kymppisakkiin jäi vajaan kahdenkymmenen sekunnin päähän.

N 14 -sarjan kakkosjoukkue Aino Rokkanen, Sylvi Kaartama ja Helka Hiltunen hiihti sijalle 27., M 14 -sarjan kakkosjoukkue Matias Joutvuo, Antti Mäkelä ja Touko Rokkanen oli 41.  ja N 16 -sarjassa joukkue Anna Vähävihu, Elisa Lepistö ja Salla Lehtonen sijoittui sijalle 23.

Viikonlopun aikana Lahdessa kilpaili yli 800 nuorta urheilijaa. Lahti onnistui jälleen luomaan kilpailuille puitteet, joissa kaikki osallistujat, huoltajat ja katsojat pääsivät nauttimaan. Hiihtäjille kuuluisat Salpausselän maastot antoivat varmasti ikimuistoisia kokemuksia.

Seuran valmennuspäällikkö Kai Samelin luonnehti seuran kisamenestystä kokonaisuudessaan erittäin hyväksi ja totesi sen kertovan Hiihtoseuran laadukkaasta toiminnasta ihan joka osa-alueella. Seurojen välisessä pistevertailussa paras oli Espoon Hiihtoseura. Seuraavat sijat menivät Ski Jyväskylälle, Joensuun Katajalle, Pakilan Vedolle ja Ounasvaaran Hiihtoseuralle. Hämeenlinnan Hiihtoseura oli 6. ja vertailun paras hämäläisseura. Huoltotiimin osalta viikonloppu oli myös onnistunut. Kisatunnelma Kain sanoin oli mahtavaa hopeasompariehaa ja täynnä tunteita liikutukseen asti.

Viestien tulokset

Linkki sivulle, jossa linkki seurapisteisiin