Ensilumen Hiihdoissa yli 200 osallistujaa

17.12.2023

Enni Seppälä ja Elina Peltotalo jakamassa palkintoja N8-sarjan parhaimmille

Hämeenlinnan Ensilumen Hiihtoihin vapaalla hiihtotavalla tuli runsaasti osallistujia eri seuroista. Hämeen alueen seurojen lisäksi kilpailijoita oli mm. Espoon ja Vantaan hiihtoseuroista. Eniten hiihtäjiä oli N12-sarjassa (21) ja lähestulkoon saman verran M14- ja M16-sarjoissa (20). Miesten pääsarjassakin oli mukavat 19 osallistujaa ja naisissa 15.

Miesten pääsarjan 9 kilometrin vapaan kisan voitti Waltteri Vinkanharju (Tampereen Yritys) ajalla 21.20,8. Pakilan Vedon Juho Länsiluoto hävisi voittajalle 14, 4 sekuntia ja Espoon Hiihtoseuran Eetu Isometsä 35,2 sekuntia. Hämeenlinnan Hiihtoseurasta Jukka Vähävihu oli 7. ajalla 22.54,9. Naisissa 6 kilometrin kisassa Hämeenlinnan Hiihtoseuran Maija Hakala osoitti jälleen hyvää kuntoa voittaen ajallaan 16.22,0 toiseksi tullutta Tampereen Pyrinnön Heta Jalosta 25,1 sekuntia. Kolmas oli Katariina Lonka Ikaalisten Urheilijoista.

Hämeenlinnan Hiihtoseuralta oli mukana kaikkiaan yli 30 kilpailijaa aivan nuorimpien sarjoista aikuisten sarjoihin. Ykkössijan nappasi Minea Lehtiö N14-sarjassa (3 km). M8-sarjassa (1 km) Aaro Kaartama hiihti kolmanneksi. Lisäksi moni seuran nuorista teki hienoja hiihtoja aivan palkintosijojen tuntumaan.

Olosuhteet olivat loistavat ja kilpailupäivä aloitettiin kirkkaassa säässä lämpötilan ollessa pakkasen puolella. Iltapäivästä tuprutti hieman lunta, mutta se ei merkittävästi vaikuttanut kisan kulkuun.

Kilpailuorganisaatio onnistui järjestelyissä kilpailunjohtaja Merja Lehtosen johdolla.  Kilpailujen järjestäminen vaatii monien osa-aluiden saumatonta yhteistyötä ja paljon talkoolaisia. Esimerkiksi ratojen suunnittelussa, parkkeerauksessa ja ajanotossa oli kokeneita hiihtokilpailuiden järjestäjiä, mikä mahdollisti onnistuneen tapahtuman. Moottoriradan huoltorakennuksen remontin vuoksi mm. pukuhuoneet eivät olleet käytössä. Ratayrittäjä sai kuitenkin taiottua paikalle kahvilan ja makkaramyynnin.  Tästä on hyvä jatkaa seuraavien kisojen järjestelyihin. Ohjelmassa tulee olemaan ainakin Hämeenlinnan parisprintti helmikuussa.

Tulokset

Kuvakansio

N10-sarjan kilpailijat odottamassa omaa lähtövuoroa.
M18-sarjan lähdössä numerolla 241 kilpailun voittanut Akseli Pesu (Lempäälän Kisa). Lähettäjänä Seppo Rehunen.
Hämeenlinnan Hiihtoseuran Sisu Lehtonen M14-sarjassa sijalle 6.
N14-sarjan voittaja Minea Lehtiö.
Hämeenlinnan Hiihtoseuran Jukka Vähävihu lähdössä.
Vasemmalta kilpailun toimitsijoista Ville Männistö ja Pasi Mäkelä. Selin kilpailunjohtaja Merja Lehtonen ja oikealla TD Tuomo Joutvuo.