Nuorten SM-hiihdoissa Espoossa yhdeksän hiihtäjän voimin

10.3.2024

Nuorten SM-hiihdot hiihdettiin Leppävaaran urheilukeskuksessa Espoossa 8.–10.3.2024. Kisaviikonloppuun kuului vapaan ja perinteisen 10 kilometrin matkat sekä sprintti.

Eveliina Hakala neljäs vapaan kympillä

Seuran parhaasta tuloksesta vastasi Eveliina Hakala sijoittuen N18-sarjassa neljänneksi ajalla 30.48,0. Kisan voitti Limingan Niittomiehiä edustava Nelli-Lotta Karppelin, johon eroa tuli 2.13,4, mutta pronssimitali jäi vain noin 11 sekunnin päähän. Sarjassa oli 31 osallistujaa.

Myös ampumahiihdossa menestynyt Eveliina oli tulokseen tyytyväinen:

–Neljäs sija on aina harmittava. Ensi vuodeksi jäikin voitonhalua! Lähdin alkuun hiihtämään rauhassa hyvällä tekniikalla. Latu oli raskas ja sohjoinen, joten töitä piti tehdä koko matkan ajan. Viimeisellä kierroksella kiristin, mitä pystyin.

Varsin hyvään tulokseen ylsi myös Joel Seppälä M18-sarjassa ajalla ollen 14.  Voittoon hiihti Imatran Urheilijoiden Aapo Turtiainen. Tässäkin sarjassa oli 31 osallistujaa.  Myös Joelin taktiikkana oli lähteä rauhallisesti liikkeelle:

–Perjantain vapaan kisa oli itselleni selvästi viikonlopun paras kisa.

–Espoon kisaladut olivat oikein toimivat.  Koska laatu oli pääosin tykkilunta, se puuroutui, ja alta tuli jää esiin aina päivän edetessä, Joel kommentoi.

M17-sarjassa seurasta oli mukana peräti kolme osallistujaa runsaslukuisemmassa 63 hiihtäjän sarjassa. Tällä kaudella Hämeenlinnan Hiihtoseuraan siirtynyt Luukas Lehtinen oli 14. ajalla 27.03,1. Vielä 16-sarjassa kilpailevat Olli Seppälä ja Vilho Peltotalo olivat 44. ja 61. M23-sarjassa Jukka Vähävihu oli 26. ja Lauri Vähävihu 38.

Kalle Kulju perinteisen sprintissä 9.

Lauantain perinteisen hiihtotavan sprintissä Kalle Kulju (M18) hiihti erinomaisen karsinnan sijoittuen kolmanneksi. Alkuerästä vauhti riitti välierään ja sprintin lopputuloksissa sijalle 9. Voittoon sprinttasi Leevi Passila (Hollolan Urheilijat -46). M18-sarjan sprintissä oli yhteensä 78 osallistujaa.

Lämpötila oli nollan tuntumassa ja radan ylämäkiosuudet olivat pehmeitä.

–Mietin pitkään, hiihdänkö perinteisen vai vapaan suksilla. Kilometrin sprinttirata oli melko nopea, joten tasatyönnön mahdollisuus oli. Valitsin kuitenkin perinteisen sukset.

–Suksi toimi kyllä hyvin. Karsintaan ja loppusijoitukseen olen ihan tyytyväinen vaikean kauden jälkeen, Kalle summaa.

Sprintissä seurasta oli mukana yhteensä kuusi hiihtäjää. Karsinnasta jatkoon pääsi myös Lauri Vähävihu sarjassa M23. Hän oli alkuerässään 4. ja lopputuloksissa 19. Joel Seppälä (M18) karsiutui erävaiheesta niukasti vain kolmella sadasosalla ollen 31.

–Niukka karsiutuminen jäi kaivelemaan, sillä tuntemus oli siinä vielä hieman tukkoinen. Olisi ollut mukava päästä kokeilemaan vauhtia erässä, Joel harmitteli.

Muiden sijoitukset sprintissä: Topias Ollikka (M18) 45., Olli Seppälä (M18) 51. ja Anna Vähävihu (N18) 49.

Perinteisen 10 km aurinkoisessa säässä

Kolmas kisapäivä aukeni yöpakkasten jälkeen aurinkoisena. M17-sarjassa Luukas Lehtinen jatkoi hyviä hiihtojaan ollen 18. ajalla 28.39,7. Eroa kisan voittaneeseen Espoon Hiihtoseuran Anton Kemppiin tuli 2.17,5.

Luukas oli tyytyväinen kisaviikonloppuunsa:

–Sekä perjantain että sunnuntain kisassa menin alun nousuosuuden rauhallisesti ja kiristin sen jälkeen. Onnistuin pitämään loppuun asti vauhdin tasaisena. Latu oli yllättävän kova ja suksi toimi hyvin.

Olli Seppälä oli samassa sarjassa 35. Tässä ikäluokassa oli yhteensä 56 tuloksen saanutta urheilijaa. Tyttöjen vastaavassa N17-sarjassa osallistujia oli 47. Vielä 16-sarjassa hiihtävä Anna Vähävihu oli 30.  Lisäksi perinteisen kisaan starttasi M18-sarjassa Joel Seppälä (16.)  ja M23-sarjassa Lauri Vähävihu (29.)

Kohti vuoden 2025 omia kisoja

Valmennuspäällikkö ja nuorten vastuuvalmentaja Kai Samelin oli tyytyväinen viikonlopun antiin:

–Oli ilahduttavaa, että Espoon kisoissa oli runsas osanotto eri sarjoihin ja myös nuoremmat ikäluokat lähtivät rohkeasti mukaan. Myös huolto onnistui hyvin.

–Saimme muutaman sijoituksen 15 parhaan joukkoon, mikä kertoo siitä, että meilllä on hyvät tulevaisuuden näkymät ajatellen vuoden 2025 nuorten SM-kisoja, jotka järjestetään Hämeenlinnassa.

Tulokset

Luukas Lehtinen vapaan 10 kilometrin kisassa. Kuvaaja: Sami Tahvainainen