Neljä mitalia Vöyrin Hopeasommasta

17.3.2024

12–16-vuotiaiden perinteinen Hopeasompa kisattiin tänä vuonna Vöyrillä 15.–17.3.2024. Kolmen päivän kisarupeamaan kuului perinteisen hiihtotavan sprintti, vapaan henkilökohtaiset matkat sekä perinteisen viesti. Hiihtoseuran  nuoret onnistuivat kauden pääkisoissa.

Venla Mennala toiseksi 16-vuotiaiden sprintissä

Kisaviikonloppu alkoi perinteisen sprintillä, jossa Venla Mennala otti hopeaa. Venla sijoittui karsinnassa neljänneksi ja alkuerässään ensimmäiseksi. Myös välierän toinen sija näytti tulevan helposti. Finaalin voitti Ski Jyväskylän Olivia Puranen, joka on tällä kaudella ollut ikäluokan kärkinimiä. Venla oli tyytyväinen toiseen sijaan:

-Oma sprinttikisa oli nousujohteinen. Finaalissa sain otettua kaiken, mitä oli otettavissa. Vauhti oli koko matkan kovaa ja onnistuin taistelemaan hyvin. Sain tärkeää kokemusta kovassa seurassa, Venla tuumi.

Finaaliin asti hiihtivät myös M14-sarjassa Juho Seppälä (5.) ja Sisu Lehtonen (6.) Sprintit hiihdettiin varsin raskaissa olosuhteissa lämpötilan ollessa reilusti plussan puolella.

Kahden mitalin päivä

Lauantaina ohjelmassa olivat vapaan henkilökohtaiset matkat. Sprintti enteili jo hyvää kulkua Venlalle, ja tuloksena olikin voitto N15-sarjassa 5 kilometrin matkalla 5,8 sekunnin erolla Lea Snickarsiin (Närpes Kraft Skidförening).

-Taktiikkana oli lähteä heti hiihtämään kovaa, sillä keli oli liukas ja rata nopea. Ei ollut aivan paras tunne, mutta loppu tuli hyvin ja sain tarvittavan eron tehtyä. Sukset toimivat molempina päivinä hyvin, kommentoi Venla.

Venla oli tyytyväinen henkilökohtaisin kisoihinsa etenkin, kun valmistautumisessa oli ollut ajoittain terveyshaasteita.

M13-sarjassa puolestaan Juho Seppälä onnistui erinomaisesti hiihtäen hopeaa. Voittoon hiihti Puijon Hiihtoseuran Kusti-Emil Juntunen, johon eroa kertyi 3 kilometrin matkalla 10,8 sekuntia.

-Rata sopi hyvin vahvuuksilleni. Lähdin aika kovaa liikkeelle, koska puoleen matkaan oli työpätkää ja loppumatka alamäkivoittoista. Työpätkän päässä sain tietää, että olin hieman Luka Laurilaa perässä, kertoi Juho.

Mitalitaistelusta tulikin jännitysnäytelmä. Juho sai hyvin pidettyä vauhtia yllä loppuun saakka, ja maalissa Lempäälän Kisan Laurilaan oli eroa riittävät 0,4 sekuntia.

Menestystä tässä sarjassa täydensi Oiva Kumpuvaaran hieno 6. sija. Palkintosijoille hiihtivät myös Sisu Lehtonen (M14 7.),  Elias Juutila (M14 12.), Minea Lehtiö (N14 11.), Anna Vähävihu (N16 13.) ja Olli Seppälä (M16 9.)

Poikien viestimitali huipensi Hopeasompaviikonlopun

Onnistumiset henkilökohtaisilla matkoilla nostattivat odotuksia viestipäivään. M14-sarjassa Elias Juutila hiihti aloitusosuuden erinomaisesti tuoden joukkueen vaihtoon kilpailun toisena vain 3,8 sekuntia Ski Jyväskylän Herkko Heikkisen jälkeen.

-Taktiikkana oli saada Juho mahdollisimman hyvältä paikalta toiselle osuudelle,  Elias kommentoi.

-Rata oli hyvä, sillä siinä oli nousua ja laskua mukavasti. Suksikin oli tänään hyvä. Olen todella tyytyväinen koko viikonloppuun, kertoi Elias.

Toisella osuudella Ski Jyväskylän Eemeli Suutari kasvatti eroa, mutta Juho sai pedattua hyvän lähtöpaikan Sisu Lehtoselle.

-Oma osuus meni hyvin, mutta jouduin hiihtämään yksin koko matkan. Suksen pito oli vähän herkkä, ja se hankaloitti rentoa hiihtämistä, analysoi Juho hiihtoaan.

Sisu Lehtonen ankkuroi joukkueen varmalla suorituksella hopealle.  Ski Jyväskylä ankkurinaan Kasper Ekonoja oli viestissä ylivoimainen, mutta yhtä selkeä oli Hiihtoseuran toinen sija, sillä kolmanneksi tullut Vehkalahden Veikot hävisi yli 20 sekuntia.

Tyttöjen N16-sarjassa saatiin myös hyvä tulos, kun Anna Vähävihu, Alma Peltotalo ja Venla Mennala hiihtivät neljänneksi. Viesteihin seura sai mukaan peräti kuusi joukkuetta. Lisäksi mukana oli yksi yhdistelmäjoukkue:

• M14 Elias Juutila, Juho Seppälä ja Sisu Lehtonen 2.
  • M14 Leevi Kaartama, Matias Joutvuo ja Antti Mäkelä 23.
  • N14 Minea Lehtiö, Sylvi Kaartama ja Aino Rokkanen 12.
  • N14 Aino Blomberg, Alina Luttinen ja Anna Mäkelä 20.
  • N16 Anna Vähävihu, Alma Peltotalo ja Venla Mennala 4.
  • M16 Vilho Peltotalo, Olli Seppälä ja Oiva Kumpuvaara 12.
  • N14 yhdistelmäjoukkue HlHS/PerU Elina Varemäki, Elsa Blomberg ja Helka Hiltunen

Seurapisteissä kolmanneksi

Hopeasomman seuravertailussa Hiihtoseura sijoittui upeasti kolmanneksi 761 pisteellä Espoon Hiihtoseuran (899 pistettä) ja Ski Jyväskylän (898) jälkeen.

Seuran valmennuspäällikkö Kai Samelinin mukaan Hopeasomman loppukilpailut Vöyrillä olivat erittäin onnistuneet kilpailut nuorilta:

-Odotuksia kisoissa menestymiseen oli, sillä sekä harjoituskausi että alkukauden kisat ovat menneet hyvin. Tuloksena oli useita mitaleita ja moni venyi kauden parhaisiin hiihtoihinsa. Kokonaistulos seurapisteissä kertoo laajasti seuratyön onnistumisesta.

Tulokset