Hiihtotekniikkaa Vuokatissa

9.1.2023

Joukko seuran junnu- ja nuortenryhmäläisiä (18) valmentajineen vietti loppiaisen aikaan neljä päivää Vuokatissa taitokonsultointileirillä. Taitokonsultointileiritys on kolmen vuoden projekti, jossa aina yhden vuoden aikana toteutetaan kolme valmennusleiriä. Tämänkertainen leiri oli toiseksi viimeinen meneillään olevassa kolmen vuoden projektissa.

Leirityksen kohderyhmä on aloitushetkellä 10 - 13 vuotiaat juniorihiihtäjät. Mukana on lisäksi ollut myös seuran hopeasompaikäisiä nuoria, joille on sovellettu oma ohjelma.

Leirityksessä junnut saavat valmennusta etenkin hiihtotekniikan kehittämiseen. Hiihtoharjoituksissa tekniikkaa myös kuvattiin ja siitä saatiin palautetta. Oman hiihtotekniikan hahmottaa paremmin, kun sen näkee videolta. Ennen tätä leiriä harjoiteltiin myös harjoitusvauhtien ja määrien kirjaamista harjoituspäiväkirjaan.

Leireillä ei unohdeta myöskään pitkiä ja rauhallisia peruskestävyyslenkkejä. Olipa upea näky, kun pitkä letka siniasuisia seuran nuoria hiihti Vuokarin laduilla!

Pakkanen paukkui välillä -18 asteessa, mutta hyvällä suojauksella hiihtoharjoitukset saatiin pidettyä suunnitellusti. Iltaohjelmassa oli puolestaan mm. liikkuvuutta, telinejumppaa ja lihaskuntoa.

Tällä leirillä kokemusta saatiin lihaskuntotestin lisäksi myös tasoharjoituksesta laktaattimittauksin. Harjoituksen tietojen avulla nuoret oppivat, miten säädellä omaa vauhtia harjoituksissa.

Tähän mennessä kaikki taitokonsultointileirit on toteutettu Vuokatissa yhteistyössä hiihtovalmentaja Toni Myllylän kanssa. Toni on pitänyt myös mukaansatempaavia luentoja vanhemmille.

Taitokonsultointileiritys on mahdollistanut myös 1. tason valmentajatutkinnon tekemisen valmennuksesta kiinnostuneille huoltajille. Tämän myötä kasvavan junnujoukon valmennukseen on saatu lisäohjaajia.